5. Порядок оформлення та обміну документами. Типи комунікації.
5.1. Центральний депозитарій здійснює обслуговування клієнтів та проведення депозитарних операцій на підставі відповідних первинних документів, а саме:
1. | Документів, поданих клієнтами при встановленні ділових відносин та відкритті рахунку у цінних паперах, при внесенні змін та актуалізації відповідної інформації; |
2. | Розпоряджень клієнтів та/або керуючих рахунками клієнтів на проведення депозитарних операцій; |
3. | Документів, що підтверджують здійснення операцій емітента щодо випущених ним цінних паперів; |
4. | Документів, що підтверджують здійснення безумовної операції з цінними паперами; |
5. | Документів, що підтверджують здійснення операцій з цінними паперами; |
6. | Інших документів, передбачених Регламентом та/або законодавством. |
Порядок передачі розпоряджень, повідомлень та іншої інформації між Центральним депозитарієм та його клієнтами, у тому числі порядок електронної ідентифікації та автентифікації клієнтів в інформаційних системах Центрального депозитарію, визначається цими Правилами, Положенням про СОІ та іншими внутрішніми документами (стандартами) Центрального депозитарію та умовами договору з клієнтом (депозитарного договору, договору про обслуговування випусків цінних паперів, договору про кореспондентські відносини, договору про обслуговування особи, яка провадить клірингову діяльність), а також договору про проведення розрахунків у цінних паперах за результатами клірингу, договору про обмін інформацією з оператором організованого ринку капіталу.
Порядок взаємодії депозитарної установи з інформаційними системами Центрального депозитарію визначається її внутрішніми документами відповідно до вимог Правил та інших внутрішніх документів Центрального депозитарію.
5.2. Документи, які підтверджують наявність підстав для здійснення операцій з цінними паперами на рахунках у цінних паперах клієнтів, надаються у випадках, визначених Регламентом.
Якщо подані до Центрального депозитарію документи не містять усіх необхідних даних чи не повністю розкривають зміст виконання депозитарної операції, Центральний депозитарій має право вимагати подання йому додаткових документів, які містять необхідну інформацію.
5.3. Обмін інформацією між Центральним депозитарієм та клієнтами здійснюється в електронному вигляді (за допомогою засобів СОІ), засобами поштового зв’язку, телефонного зв’язку, доставки документів кур’єром або особисто уповноваженим представником клієнта.
У випадках, визначених договором, обмін інформацією між Центральним депозитарієм та клієнтом може здійснюватися шляхом обміну у формі S.W.I.F.T.- повідомлення, реквізитний склад якого встановлюється Специфікацією повідомлень стандарту ISO 15022 при обміні електронними документами та/або електронними даними між Національним депозитарієм України та його клієнтами, з урахуванням специфікації мережі S.W.I.F.T. для повідомлень відповідного типу та чинними стандартами ISO.
Центральний депозитарій може впроваджувати додаткові он-лайн сервіси для прискорення та оптимізації зв’язку та взаємодії між Центральним депозитарієм та клієнтом.
5.4. Центральний депозитарій приймає до опрацювання документи в паперовому або електронному вигляді.
Документи (їх копії), визначені Регламентом та іншими внутрішніми документами Центрального депозитарію, як обов’язкові до подання у паперовому вигляді, оформлюються та подаються Центральному депозитарію відповідно до вимог, встановлених законодавством та нормативно-правовими актами Комісії з урахуванням норм цих Правил, Регламенту та інших внутрішніх документів Центрального депозитарію.
Розпорядження у паперовому вигляді, надані клієнтом Центральному депозитарію, повинні бути підписані лише розпорядником (у випадках, визначених договором, - розпорядниками) рахунку відповідно до наданих йому/їм повноважень, термін/строк дії повноважень якого є чинним, та засвідчені печаткою клієнта/керуючого рахунком клієнта (у разі використання печатки) та надаються у 2-х примірниках.
Підпис розпорядника рахунку (у випадках, визначених договором, - розпорядниками) (відповідно до наданих йому повноважень) на розпорядженні не повинен повністю перекриватися відбитком печатки клієнта/керуючого рахунком клієнта. У разі виявлення у розпорядженні неможливості ідентифікації підпису розпорядника рахунком в цінних паперах та/або печатки на розпорядженні Центральний депозитарій має право відмовити у виконанні розпорядження.
Розпорядження, надані у вигляді паперового документа, підписуються розпорядником рахунку клієнта, щодо якого до Центрального депозитарію надано відповідну картку зразків підписів та довіреність розпорядника рахунком (якщо розпорядник рахунком є особою, яка не має права діяти від імені юридичної особи без довіреності), і засвідчуються печаткою юридичної особи (у разі використання печатки), відбиток якої міститься в картці із зразками підписів розпорядників рахунку в цінних паперах та відбитка печатки.
Документи, які подаються до Центрального депозитарію у формі електронного документа, оформлюються та подаються Центральному депозитарію відповідно до вимог, встановлених законодавством України у сферах електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації з урахуванням норм цих Правил, Регламенту та інших внутрішніх документів Центрального депозитарію.
Розпорядження/запити (у випадках, визначених договором та Регламентом) від клієнтів, які є учасниками СОІ, надаються до Центрального депозитарію у вигляді електронного документа/електронних даних відповідно до Положення про СОІ з урахуванням окремих інструкцій/специфікацій.
Розпорядження від клієнтів Центрального депозитарію в електронній формі надаються виключно засобами СОІ.
Розпорядження/запит у вигляді електронного документа, наданого через веб-сервіс «Кабінет Клієнта» (opens new window), має містити кваліфікований електронний підпис розпорядника рахунку/оператора рахунку та кваліфіковану електронну печатку юридичної особи (клієнта чи керуючого його рахунком) (у разі використання печатки). Інші документи, надані у формі електронного документу, засобами СОІ, можуть засвідчуватися кваліфікованим(и) електронним(и) підписом(ами) керівника клієнта та/або іншої(их) уповноваженої(их) особи(іб) та кваліфікованою електронною печаткою клієнта (у разі використання печатки) відповідно до наданих повноважень, та зафіксованих у його картці зразків підписів.
Уповноважена особа клієнта, яка має повноваження підписувати кваліфікованим електронним підписом розпорядження на виконання депозитарних операцій, наданих у формі електронного документу засобами СОІ, обов’язково має бути розпорядником / оператором рахунку в цінних паперах даного клієнта.
Крім розпорядження клієнта, для проведення депозитарних операцій Центральному депозитарію повинні надаватися документи, визначені окремими пунктами Регламенту.
Усі документи, що створюються та/або отримуються Центральним депозитарієм у формі електронних документів, зберігаються відповідно до Порядку обігу, зберігання та знищення електронних документів, що використовуються професійними учасниками депозитарної системи України, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27 грудня 2013 року №2996.
5.5. Якщо документ в паперовому вигляді, наданий Центральному депозитарію для проведення депозитарних операцій, викладений більше, ніж на одному аркуші, то такий документ повинен бути з прошитими та пронумерованими аркушами, засвідчений підписом уповноваженої особи клієнта (керуючого рахунком) та скріплений печаткою клієнта (керуючого рахунком) (у разі використання печатки).
Копії документів в паперовому вигляді, що засвідчуються клієнтом, повинні мати: напис (штамп) «Копія вірна», особистий підпис особи, що засвідчила копію, підпис (П.І.Б.), печатку клієнта (у разі використання печатки) (крім випадків засвідчення іншим чином, що прямо передбачено Регламентом).
У випадку, коли документ або його копія в паперовому вигляді надається на кількох аркушах, що не прошиті, засвідченню підлягає кожен аркуш (крім випадків засвідчення іншим чином, що прямо передбачено Регламентом).
5.6. Звітні документи, що є наслідками виконання розпоряджень клієнтів, надаються у спосіб, визначений клієнтом з урахуванням вимог, визначених цими Правилами, Регламентом та Положенням про СОІ.
Звітні документи в паперовому вигляді, що є наслідками виконання розпоряджень/запитів клієнтів, надаються Центральним депозитарієм у спосіб, визначений клієнтом у відповідному розпорядженні/запиті.
Вихідні документи в паперовому вигляді в Центральному депозитарії надаються клієнтам наступними способами:
1. | поштою (простим або рекомендованим листом); |
---|---|
2. | кур’єрською службою; |
3. | особисто представнику клієнта. |
У випадку, якщо клієнт не отримав звітні документи (за винятком реєстру/переліку власників іменних цінних паперів та інформаційної довідки, що формується на підставі реєстру власників іменних цінних паперів) у спосіб, вказаний у розпорядженні (особисто представником клієнта або кур’єрською службою) протягом 1-го (одного) календарного місяця, Центральний депозитарій має право надіслати документи поштою виключно на адресу клієнта, вказану ним в анкеті рахунку в цінних паперах/анкеті емітента у графі «Адреса для поштових повідомлень» або на адресу за місцезнаходженням клієнта.
Надання звітних документів по операціях на рахунках у цінних паперах для клієнтів, що надали відповідне розпорядження у формі електронного документа, здійснюється засобами СОІ шляхом направлення відповідного електронного документа. Строк надання залежить від термінів та технології проведення операцій з використанням засобів СОІ.
Видача звітних документів за результатами проведення депозитарних операцій у Центральному депозитарії особисто представнику клієнта здійснюється лише розпоряднику рахунку клієнта, строк/термін дії повноважень якого не закінчились, або представнику клієнта, який надав до Центрального депозитарію відповідну довіреність (за визначеною Регламентом формою) та пред’явив документ, який посвідчує особу.
Для одержання документів (договорів, додаткових угод, довідок, актів тощо) уповноважений представник клієнта повинен заповнити відповідну заяву за визначеною Регламентом формою.
Видача реєстру власників іменних цінних паперів/переліку власників, складеного Центральним депозитарієм, та інформаційних довідок, складених на підставі реєстру власників іменних цінних паперів, здійснюється в порядку та строки, визначені цими Правилами та Регламентом.
Якщо дата обліку є датою у майбутньому, то термін надання розпорядження Центральному депозитарію емітентом, особою, з якою емітентом укладений договір про надання реєстру власників іменних цінних паперів, або акціонерами (акціонером), які (який) на день подання вимоги про скликання позачергових загальних зборів сукупно є власниками (власником) 5 і більше відсотків голосуючих акцій емітента, повинен бути не менше трьох робочих днів до дати обліку, на яку повинен формуватися даний реєстр.
Центральний депозитарій має надати емітенту або особі, з якою емітентом укладений договір про надання реєстру власників іменних цінних паперів, сформований ним реєстр власників іменних цінних паперів та/або Перелік власників не пізніше двох робочих днів від дати обліку.
У випадку складання реєстру власників іменних цінних паперів за відповідним розпорядженням, у якому вказана дата обліку є вихідним, святковим, неробочим днем, реєстр складається відповідно законодавства про депозитарну діяльність.
За необхідності складання реєстру власників іменних цінних паперів на дату, яка минула, Центральний депозитарій надає реєстр протягом двох робочих днів від дати прийняття до виконання розпорядження від емітента або особи, з якою емітентом укладений договір про надання реєстру власників іменних цінних паперів.